پایه تحصیلی  اول متوسطه

پایه تحصیلی اول متوسطه

به وبلاگ دانش اموزی خوش امدید
پایه تحصیلی  اول متوسطه

پایه تحصیلی اول متوسطه

به وبلاگ دانش اموزی خوش امدید

روش های یادگیری آسان----

چند نمونه از هر روشی که به شما کمک میکند تا هر درسی رو بصورت مفهومی یادبگیرین همراه با مشکلاتی که هنگام شب امتحان و... با آنها مواجهع می شوید در ادامه نوشته شدها ست


خلاصه بگم، خلاصه‌نویس خوبی باش!


تکرارهای طلایی


فیزیک را چگونه بخوانم؟


شروع نیم‌سال دوم با برگه‌ی ذخیره‌سازی


شب امتحان چه کنیم؟


فرمول درست مطالعه (از همین تابستان اجرا کنید)




 


خلاصه بگم، خلاصه‌نویس خوبی باش!



خلاصه بگم، خلاصه‌نویس خوبی باش!

حجم زیاد مطالب مهم و دشوار کنکور باعث می‌شود خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری جزء ملزومات مطالعه قرار بگیرد؛ به طوری که یادداشت‌برداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک مطالعه‌ی کامل محسوب می‌شود. از همین الان عادت کنید که از نکات مهم، فرمول‌های پیچیده و مطالبی با احتمال فراموشی بالا یادداشت‌برداری کنید. برای یادداشت‌برداری، راه‌های زیادی وجود دارد که دو روش آن عبارتند از:

1)     خط کشیدن یا نشان‌دار کردن نکات و تعاریف مهم

2)     نوشتن نکات در دفتری جداگانه یا حاشیه‌نویسی در کتاب

اجرای این روش‌ها مستلزم این است که توانایی تشخیص موضوعات مهم را داشته باشید. این توانایی فقط با تکرار و تمرین ایجاد می‌شود. یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی علاوه بر این‌که باعث تثبیت نکات مهم در ذهن شما می‌شود، هنگام مرور مطالب، سرعت شما را بالا می‌برد. نوع نشان‌دار کردن هم کاملاً به عهده‌ی خلاقیت خود شماست. هر فرد، علائم انتخابی مخصوص به خودش دارد؛ مثلاً «+» برای نکات اصلی، «-» برای نکته‌های فرعی و «پ» برای پرتکرارها و ...

استفاده از رنگ‌های مختلف برای نشان‌دار کردن، کارساز است و نیز بهتر است در پایان یادداشت‌برداری، به آن‌ها نظم و طبقه‌بندی بدهید و نکات و درجه‌‌ی اهمیت آن‌ها را یادداشت کنید. از همین امروز مطالب را برای دوران جمع‌بندی خلاصه‌نویسی کنید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تکرارهای طلایی

 


تکرارهای طلایی

چند بار یک فرمول یا نکته‌ی ‌مهم را تکرار می‌کنید تا به خاطر بسپارید؟ یک بار، دو بار یا چند بار؟

با چه روشی فرمول‌ها و نکات را مرور می‌کنید؟ حفظ می‌کنید؟ می‌نویسید؟ یا از طریق حل تمرین و تست آن‌ها را مرور می‌کنید؟

قدرت تشخیص مهم‌ترین نکات را دارید یا درجه‌ی ‌اهمیت همه‌ی ‌نکته‌ها و فرمول‌ها را یکسان می‌دانید؟

تکرار و مرور اگر با روشی درست و در بازه‌های زمانی مشخصی صورت پذیرد، کلید طلایی حل هر تمرین و تست است. حفظ کردن، روش خوبی برای مرور نیست و در به‌خاطرسپاری فرمول‌ها و نکته‌ها تأثیر زیادی ندارد. شاید برای درس‌های متنی جوابگو باشد ولی برای درس‌های اختصاصی، روش مناسبی نیست و امکان فراموشی نکات با حفظ کردن، بیش‌تر است.

یکی از روش‌های مؤثر برای به خاطر سپردن فرمول‌ها، یادگیری روش اثبات آن‌هاست. وقتی فرمولی را خودتان اثبات می‌کنید و مراحل به نتیجه رسیدن آن را یاد می‌گیرید، آن فرمول در ذهنتان ماندگارتر می‌شود و در ادامه اگر با حل چند تمرین و تست به کاربرد آن در حل مسئله پی ببرید، فرمول را به مدت طولانی‌تری در حافظه‌تان ذخیره خواهید کرد.

برای مرور نکات مهم و به‌خاطرسپاری آن‌ها لازم است بلافاصله بعد از یادگیری هر نکته‌ی ‌مهم، یک مثال یا یک تمرین ساده برای یادگیری بهتر و تفهیم نکته‌ی ‌مهم حل کنید.

همه‌ی ‌فرمول‌ها و نکات مهم را در یک جا جمع کنید و در این خلاصه‌نویسی‌ها کنار هر نکته، یک ‌مثال و کنار هر فرمول، یک تمرین ساده را به اختصار بنویسید تا در حین مرور، کاربرد آن‌ها در حل مسائل را به یاد بیاورید و مرور کاملی داشته باشید.

تکرارهای طلایی در بازه‌های زمانی مشخص و با فاصله‌ی ‌کم، امکان فراموشی نکات و فرمول‌ها در پاسخ دادن به تست‌ها را به حداقل می‌رساند و امکان موفقیت را چند برابر می‌کند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فرمول درست مطالعه (از همین تابستان اجرا کنید) 


فرمول درست مطالعه (از همین تابستان اجرا کنید)

بهترین روش مطالعه‌ی درس‌های عمومی و تخصصی مطالعه‌ی دو درس اختصاصی و یک درس عمومی در یک روز است.

درس‌ها به دو گروه متنی و حل‌کردنی (استدلالی) دسته‌بندی می‌شوند.

درس‌هایی مثل ادبیات و تاریخ از درس‌های متنی محسوب می‌شوند و بهتر است پس از مطالعه به فاصله‌ی یک یا یک و نیم‌‌روز تست بزنید تا مطالبی را که به مرور از ذهنتان خارج شده شناسایی کنید و در صدد رفع آن برآیید.

درس‌هایی مثل ریاضی که استدلالی و حل‌کردنی هستند بهتر است بلافاصله پس از یاد گیری، برای آن‌ها تست بزنید تا مطالبی را که به درستی یاد نگرفته‌اید یا توجه نکرده‌اید شناسایی کنید و نحوه‌ی درست استدلال و شناسایی و استفاده از فرمول‌ها را یاد بگیرید.

بعضی از درس‌ها علاوه بر متنی بودن به صورت گرامری هستند: مانند درس عربی. پیشنهاد می‌کنم 15 تست را بلافاصله بعد از خواندن این درس‌ها بزنید و 15 تست را در فاصله‌ی یک روز کار کنید.

تست‌ها را با علامت‌های خاص نشانه‌گذاری کنید تا در مرور دوباره‌ی آن‌ها متوجه شوید کدام تست‌ها را قبلاً کار کرده‌اید و کدام تست‌ها را بلد بودید.

در طول مطالعه، خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری را فراموش نکنید.

توجه داشته باشید برای تسلط بیش‌تر بر درس‌های متنی، خلاصه‌نویسی، طبقه‌بندی و تکرار مطالب مهم است.

اصلی که در به‌خاطرسپاری موضوعات خیلی مهم است تکرار مباحث است.

برای تسلط بیش‌تر بر مباحث متنی بهتر است مطالب را خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری کنید و نکات را در زمان‌های خاص و متعدد مرور کنید.

هر داوطلبی روش و نحوه‌ی مطالعه‌ی مخصوص به خود را دارد. بهتر است با مشاوره با پشتیبان خود و بررسی عملکردتان روش درست مخصوص به خود را شناسایی کنید.

می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر مطالب را مرور کنید:

-   استفاده از جعبه‌ی به‌یاد یا لاینتر

-   نکته‌برداری

-   خلاصه‌نویسی

-   استفاده از کتاب خودآموزی

-   نشان‌دار کردن مطالب

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

شب امتحان چه کنیم 



شب امتحان چه کنیم؟

همیشه سعی کنید قبل از این‌که به دقیقه‌ی 90 یعنی شب امتحان برسید تسلط خود را بر تک تک درس‌ها بسنجید تا قبل از این‌که خیلی دیر شود اشکالات و یادگیری‌های ناقصتان خود را نشان دهند. این گونه فرصت خواهید داشت تا آن‌ها را جبران کنید.

می‌توانید از دوستانتان کمک بگیرید یا از دبیرتان بپرسید یا به کلاس رفع اشکال بروید یا از دی‌وی‌دی‌های آموزشی استفاده کنید؛ اما شب امتحان به‌خصوص شما سال سومی‌ها باید تمام کتاب را مطالعه کنید، جزوه‌ها، خلاصه‌نویسی‌ها و یادداشت‌‌های‌تان را مرور کنید و بر مثال‌ها و تمرین‌های کتاب مسلط شوید.

عصر همان روز خودتان را در شرایط مشابه امتحان نهایی قرار دهید و از خود امتحان بگیرید. سپس آن را تصحیح کنید و به خود نمره دهید.

توجه کنید که در این امتحانِ شبیه‌سازی‌شده از عجله کردن بپرهیزید تا درصد پاسخ‌های اشتباه شما به دلیل حواس‌پرتی زیاد نشود.

پس از تصحیح، تا انتهای شب فرصت دارید تا این یادگیری‌های ناقص را تکمیل کنید تا دیگر در امتحان واقعی دچار مشکل نشوید.

یک ساعت قبل از خواب جزوه و کتاب خود را برداشته و توریق سریع کنید؛ یعنی از ابتدا به مرور سریع بپردازید. در این توریق به موارد زیر دقت کنید:

  • تصاویر و اشکال و اجزای آن

  • یادداشت‌ها و حاشیه‌نویسی‌های‌تان

  • مطالبی که دارای اجزا یا موارد بسیار هستند به‌خصوص در درس‌هایی مثل دین و زندگی و زمین‌شناسی

  • توجه به فرمول‌ها

  • هر مبحث و مطلبی که فکر می‌کنید امکان فراموشی‌اش زیاد است.

در توریق سریع سعی کنید یادداشت‌برداری انجام دهید و موارد، اجزا و فرمول‌ها را یادداشت کنید. صبح امتحان، زمانی را برای مرور یادداشت‌هایی‌ که شب قبل تهیه کرده بودید در نظر بگیرید. می‌توانید در راه تا حوزه‌ی امتحانی به مرور آن‌ها بپردازید. این کار باعث طبقه‌بندی و مرتب شدن اطلاعات در ذهن شما می‌شود؛ هم‌چنین درصد فراموشی را کاهش می‌دهد.

در جلسه‌ی امتحان عجله نکنید و زمان را مدیریت کنید. تا پایان امتحان روی صندلی خود بنشینید و به مرور پاسخ‌های‌تان بپردازید. دقت کنید که سؤالاتی را که از چند بخش تشکیل شده‌اند کامل جواب داده باشید.

سعی کنید سؤالات را به ترتیب جواب دهید و از آدرس‌دهی پیچیده در برگه‌ی پاسخ بپرهیزید. در انتهای هر سؤال زیر آن با کمی فاصله خط بکشید و سؤال بعدی را شروع کنید. سؤالات را با دقت و تا انتها بخوانید و ابتدا مفهوم را درک کنید و سپس پاسخ دهید.

در درس‌هایی مثل فیزیک ابتدا فرمول‌ها را بنویسید، سپس به جای‌گذاری مقادیر اقدام کنید. در انتها جواب را با واحد اندازه‌گیری خودش بنویسید. می‌توانید در انتها جمله‌واره‌ای را که حاوی جواب انتهایی سؤال است  بنویسید؛ مانند: اختلاف پتانسیل در دو سر نقطه‌ی (ب) 5 ولت است.

0-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------







چگونه بین دو آزمون برنامه‏ ریزی کنیم؟ 



چگونه بین دو آزمون  برنامه‏ ریزی کنیم؟

- در هفته‏ی اولِ فرجه‏ی مطالعاتی هر آزمون، سعی کنید به مطالعه‏ی درس‌هایی بپردازید که ماندگاری بیش‌تری در حافظه‏ی شما دارند؛ بنابراین با درس‌های اختصاصی شروع کنید.

- اول پس از آزمون کارنامه‏ی خود را به دقت بررسی کنید و مواردی را که باعث شده نتیجه‏تان مطلوب نشود یادداشت کنید تا بتوانید راه‌حلی برای آن‏ها بیابید.

- هر چه تنوع مطالعاتی شما در روز از نظر عنوان درسی بیش‌تر باشد، نیاز به تمرکز در مطالعه بیش‌تر خواهد بود. سعی کنید در روز، حداقل چهار عنوان درسی را مطالعه کنید. با عادت به این کار می‌‌توانید رفته رفته ساعات مطالعه‌ی خود را نیز افزایش دهید.

- مراقب اجرای برنامه در هفته‏ی اول باشید. برخی از دانش‌آموزان به دلیل سهل‏انگاری، ساعات مطالعه‏ی کمی در این هفته دارند. کم‏کاری در هفته‏ی اول موجب می‏شود در هفته‌ی بعد با حجم بیش‌تری از مطالب برای مطالعه کردن مواجه شوید که این باعث کاهش کیفیت مطالعه‏ی شما می‏شود. سعی کنید از ابتدا جدی باشید.

- به تست‏هایی که برای تمرین در برنامه قرار می‏دهید، توجه کنید. بررسی تست‏های کتاب‏های آبی کانون و برطرف کردن نقاط ضعف می‏تواند آمادگی شما را برای آزمون افزایش دهد. تا جایی سرعت تست‌زنی خود را افزایش دهید که دقت شما کاهش نیابد. عجله نکنید و با تست‏زنی هر چه بیش‌تر، خود را از نظر سرعت به حد مطلوب برسانید. این کار شاید چند ماهی به طول انجامد؛ ناامید و خسته نشوید و به تمرین خود ادامه دهید.

- مرور مطالب یکی از بخش‏های مهم هر برنامه‏ای است. در روزهای قبل از آزمون، حتماً نکات مهم و فرمول‏ها را به دقت و با آرامش مرور کنید. این کار باعث می‏شود در جلسه‏ی آزمون از حضور ذهن خوبی برخوردار باشید.

- سعی کنید روز قبل از آزمون به سؤالات آزمون غیر حضوری که در آزمون قبلی به شما داده شده است، پاسخ دهید. این کار باعث می‏شود با سؤالات آشنایی داشته باشید.

- حتماً کتاب خودآموزی داشته باشید. از همین ابتدا اگر نکته‌نویسی درستی داشته باشید در روزهای جمع‌بندی خیلی بهتر عمل خواهید کرد.

- سعی کنید همیشه زمانی را در برنامه برای کم‌کاری‏های احتمالی خود در نظر بگیرید؛ زیرا احتمال جا ماندن از برنامه زیاد است. برنامه‏ی مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنید که قابل اجرا و مطابق با واقعیت‏های شما باشد. در زمینه‏ی سرعت مطالعه هیچ‏گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید و در برنامه‏تان برای هر درس به میزانی که تشخیص می‏دهید، زمان برای مطالعه کردن در نظر بگیرید.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------------------------------

کات مهمی که باید در مورد خلاصه‌نویسی بدانید

 


نکات مهمی که باید در مورد خلاصه‌نویسی بدانید

خلاصه‌نویسی درس‌ها، مبحث مهمی است که در ارتباط با مرور و جمع‌بندی درس‌هاست. برخی از دانش‌آموزان متأسفانه به خلاصه‏‌‌نویسی توجهی ندارند و آن را نوعی اتلاف وقت می‏دانند. آن‌ها اشتباهی را تکرار می‏کنند که دیگران مرتکب آن شده‏اند و به آن اعتراف کرده‏اند. در هر صورت اگر تصمیم دارید خلاصه‌نویسی را انجام دهید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

1) از چه مطالبی خلاصه‌نویسی کنید؟ مطالبی که باید از آن‌ها خلاصه‌نویسی کنید به سه دسته تقسیم می‏شوند:

 الف) مطالب مهم و بالفعل؛ یعنی موضوعاتی که همیشه از آن‌ها سؤال طرح می‏شود، ب) مطالب احتمالی و بالقوه؛ یعنی مباحثی که تا کنون از آن‌ها سؤال طرح نشده و احتمال طرح آن‌ها در کنکور زیاد است، ج) مطالب فرّار؛ یعنی موضوعاتی که به ویژه در حافظه‌ی کوتاه‌مدت و میان‌مدت  شما نمی‏مانند.

2) خلاصه‌نویسی را چه زمانی باید انجام دهیم؟ خلاصه‌نویسی باید بعد از مطالعه‌ی دقیق مباحث صورت گیرد اما قبل از خلاصه‌نویسی نگاهی کلی بر روی سؤالات کنکور و مسائل مهم داشته باشید؛ یعنی مباحث مهم را اولویت‏بندی کنید. به یاد داشته باشید شما نباید هم چیز را مهم بشمارید.

3) خلاصه‌نویسی از چه درس‌هایی و چگونه باید انجام شود؟ تقریباً برای تمام درس‌ها (نه تمام مباحث) باید خلاصه‌نویسی کنید. برای درس‌های ادبیات، عربی و زبان پیشنهاد می‏شود خلاصه‏نویسی را به صورت درس به درس ننویسید بلکه به صورت مبحث به مبحث بنویسید. برای یادگیری و تسلط کافی بر واژگان از تکنیک جعبه‌ی لایتنر استفاده کنید. در یک سمت کاغذهای کوچک و مربعی‌شکل لغت را نوشته و در سمت دیگر آن معنی را بنویسید و هر روز آن‌ها را در زمان‏های مرده مرور کنید. در مورد قواعد و دستور، فرمول‏های کلی زمان‏ها و موارد دیگر را در چند برگه خلاصه کنید. در مورد سؤالات متن و جای خالی و بخش آرایه‏های ادبی در ادبیات تمرین و تست‌زنی بیش‌تر می‏تواند راهکار مناسبی برای تقویت آن‌ها باشد. در خلاصه‌نویسی از درس‌های اختصاصی محاسباتی (ریاضی، فیزیک و شیمی) فرمول‏های مهم و کاربردی را در چند صفحه یادداشت کنید و در زیر هر فرمول مهم چند تست مهم و کلیدی از کنکور سراسری را به طور کامل بنویسید. برای مباحث حفظی شیمی، آن‌ها را در کتاب علامت بزنید. در ضمن می‏توانید از فلش‌کارت‏ها هم برای مرور سریع استفاده کنید. مباحث مشترک درسی پایه و پیش‌دانشگاهی را در ارتباط با هم خلاصه‌نویسی کنید.

4) خلاصه‌نویسی‏ها چه زمانی باید مرور شوند؟ خلاصه‏ها را قبل و بعد از تست‌زنی در منزل و قبل و بعد از تست‌زنی در آزمون‏ها مرور کنید. فراموش نکنید که بعد از تست‌زنی، نکات جدید و مهم را به خلاصه‏ها اضافه کنید و بعد از هر بار مرور خلاصه‌نویسی‏ها، آن‌ها را به‌روز کنید.

خلاصه‌نویسی نوعی مدیریت و صرفه‌جویی زمان در آینده است نه اتلاف آن. خلاصه‌نویسی به معنای فرار از مطالب نیست بلکه به منزله‌ی یک نوع مرور و جمع‏بندی است. پس آن را با حوصله و دقت انجام دهید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نتظار بهترین خلاصه را در دفعات اول نداشته باشید 




انتظار بهترین خلاصه را در دفعات اول نداشته باشید

خلاصه‌نویسی یعنی نوشتن کامل‌ترین و مفیدترین مطالب با ادبیات شخصی خودتان.

این ابزار ، برای فهم دقیق و بهتر مطالب ،جلوگیری از اتلاف وقت ، تمرکز حواس و افزایش کارایی زمان صرف شده برای مطالعه به شما کمک می کند.

خلاصه برداری می تواند در قالب یادداشت های کلاسی،خط کشی ها،علامت دار کردن مطالب کلاسی، خط کشی ها ، علامت دار کردن مطالب مهم و حاشیه نویسی در مفهوم اصلی یا تهیه و تلفیق جزوات مختلف و کتاب ها برای ایجاد منبعی مطمئن برای مطالعه باشد.بسیاری از داوطلبان ، وقتی هنوز مطالعه مطالب خود را کامل نکردند ، شروع به نوشتن خلاصه هایی می کنند. خلاصه نویسی هنگام مطالعه باعث از بین رفتن تمرکز می شود،زیرا توجه شما به نحوه نوشتن آن مطلب است و نه یادگیری آن! و خلاصه شما در این حالت چیزی جز متن کتاب نیست ، پس بهتر اسن پس از مطالعه دقیق و با استفاده از مطالبی که یاد گرفتید و در ذهنتان ثبت گردیده است، به نوشتن متن بپردازید.

 

خلاصه برداری یک مهارت است که نیاز به تمرین و تکرار دارد.پس انتظار بهترین خلاصه را در دفعات اول نداشته باشید.

رعایت توصیه های زیر به کیفیت هرچه بیشتر خلاصه نویسی شما کمک خواهد کرد:

1-    بهترین خلاصه ،خلاصه که توسط خود شما و با کلمات خودتان نوشته شود.

2-    در هنگام مطالعه کتاب ، مطالب مهم را در حاشیه یادداشت کنید . مطالب مهم شامل مطالبی می شود  که معلم به آن ها اشاره داشته ، از آن مطلب سوالی طرح شده  یا پس از خواندن حس جدیدی در شما ایجاد شده که به نظر شما اهمیت آن از سایر بخش ها بالاتر است.

3-    روش علامت گذرای مخصوص خودتان را داشته باشید. ضمنا در کلاس به خاطر محدودیت زمان سعی کنید از کلمات مخفف استفاده کنید.

4-    در خلاصه برداری ابتدا تعریف و نکات مهم و سپس نکات جزیی را یادداشت کنید و از شیوه نگارش کل به جز استفاده کنید.

5-    در خلاصه برداری مطالب مربوط به تست ،باید کاملا دقت کنید که هیچ مطلبی از قلم نیافتد و در عین حال که تمام نکات یادداشت می شود  ، به چکیده بودن نوشته نیز باید دقت داشت.

6-    هر روز سعی کنید قبل از مطالعه جدید ، خلاصه های روز قبل را مرور کنید و اگر دچار محدودیت زمان هستید ، مهمترین خلاصه ها را در پایان هفته مرور کنید.

7-    در دروسی مثل معارف به علت مفهومی شدن سوالات توصیه می شود بیشتر از حاشیه نویسی استفاده کنید. چون متن کتاب های درسی ، از اهمیت بالایی برخوردار هست .

8-    در دروسی مثل ریاضی و فیزیک ، از جزوه نویسی استفاده کنید و خلاصه ای از فرمول های این درس تهیه کنید و پس از مطالعه کامل ، مطالعه دست نوشته های شما کفایت می کند، در این دروس ، اضافه کردن یک مثال ساده برا ی مرور سریع مباحث نیز خالی از لطف نیست.

9-    دقت کنید در نگارش این خلاصه ها  وسواس به خرج ندهید و کم حجم بودن آن در عین مفید بودن رعایت کنید. این مسئله برای برخی داوطلبان مشکل ساز شده است. بعضی با خود می گویند خلاصه نویسی از من زمان زیادی می برد و من در این مدت می توانم بیشتر درس بخوانم و تست بزنم ؛ پس بی خیال خلاصه نویسی می شوم. توجه کنید که خلاصه نویسی بخشی از حلقه یادگیری است.خلاصه ها سرمایه هایی برای دوران جمع بندی و مرور است.

به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنید . روشتان را برای خلاصه برداری عوض کنید.

10-     خلاصه ها نباید بایگانی شوند ؛ یک روز مانده به آزمون زمان مناسبی برای مرور  جزوات خلاصه هست تا در کمترین زمان ممکن دروس خوانده شده در دو هفته گذشته را مرور کنید.

11-     پس از آزمون سعی کنید اشکلات خود را در خلاصه ها یادداشت کنید.

نخستین گام در راه تغییر، آگاهی یافتن است.اکنون که اهمیت خلاصه برداری را متوجه شدید زمان را از دست ندهید.

به طور حتم امسال هم داوطلبانی هستند که به خلاصه نویسی کم توجهی می کنند و دوران جمع بندی خرداد دچار سردرگمی می شوند و نتیجه متناسب با تلاش خود را کسب نخواهند کرد.

چند درصد از تلاش شما منجر به نتیجه می شود؟ چند درصد از داوطلبین به اندازه تلاششان نتیجه گرفتند؟

بدترین حالت ممکن زمانی اتفاق می افتد که داوطلب کمتر از تلاش خود نتیجه بگیرد.

پس از همین امروز برای تکمیل خلاصه های خود اقدام کنید .اگر هم هنوز شروع نکردید مطالب را برای خود الویت بندی کنید و زمان از دست ندهید.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روش مطالعه‌‏ی درس ریاضی

 


روش مطالعه‌‏ی درس ریاضی

ریاضیات شامل علائم، فرمول‌ها، روش‌های ویژه و کتاب‌های درسی‌ای است که سخت به نظر می‌آیند و خیلی کلمات و اصطلاحات منحصربه‌فرد هستند. در نتیجه مهم است که از مهارت‌های مطالعه‌ای استفاده کنید که اختصاصاً مناسب ریاضیات باشد.

1- شما نمی‌توانید ریاضیات را فقط با خواندن و گوش دادن یاد بگیرید. قسمت زیادی از یادگیری ریاضیات به تمرین کردن فعالانه بستگی دارد. این بدان معنی است که شما حتماً باید همه‌ی تکالیف و وظایف محوله‌ی درسی خود در ریاضیات را انجام دهید. یاد گرفتن چگونگی استفاده از فرمول‌ها و روش‌ها، حیاتی است.

2- ریاضیات یک موضوع زنجیره‌ای است. چیزی که در یک روز معین درس داده می‌شود بر اساس آموخته‌های روز قبل از آن است. همین که عقب افتادید، دوباره رسیدن به درس سخت می‌شود. آماده شدن برای امتحان، آن هم در دقایق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. باید در همه‌ی کلاس‌ها شرکت کنید و پابه‌پای معلم‌‌تان پیش بروید.

3- ریاضیات مبحث سختی است که به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود. شاید لازم باشد که زمان مطالعه‌ی بیش‌تری برای ریاضیات نسبت به دیگر مباحث اختصاص دهید.

4- سعی نکنید که روش خود را در ریاضیات حفظ کنید. فرمول‌ها و روش‌های بسیار زیادی در ریاضیات وجود دارد. سعی کنید که بر روش‌های کلیدی مسلط شوید. این کار میزان اطلاعاتی را که باید به خاطر بسپارید کاهش خواهد داد.

5- وقتی روشی را برای حل یک مسئله یاد گرفتید، دقیقاً همان روش برای دیگر مسائل هم در اغلب موارد می‌تواند استفاده شود. وقتی با مسئله‌ی جدیدی روبه‌رو می‌شوید، سعی کنید آموخته‌های قبلی خود را بر مسئله‌ی جدید اعمال کنید.

6- فرهنگ لغات ریاضی را یاد بگیرید. اغلب کلمه‌ای که در ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وقتی در مبحثی غیر از ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنای متفاوتی می‌دهد. کلمات و اصطلاحات جدید ریاضی و معنای ریاضی آن‌ها را در قسمت‌های خاصی از دفتر خود وارد کنید.

7- ریاضیات مبحثی است که بسیاری از دانش‌آموزان را مضطرب می‌کند. داشتن اعتمادبه‌‌نفس می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. روش‌هایی که برای مطالعه‌ی ریاضی به شما پیشنهاد می‌کنیم می‌تواند به شما در موفقیت در ریاضیات کمک کند. تا زمانی که تشخیص می‌دهید به راهکار‌هایی بیش از این‌ها نیاز دارید، کمک بگیرید و تلاش بسیاری بکنید.

حجم بسیار زیاد و تنوع در درس ریاضی، عواملی هستند که باید داوطلبان با برنامه‏ای ویژه و پیوسته، خود را در این درس بسیار مهم برای کنکور سراسری آماده کنند تا به بهترین نتیجه برسند. مطالعه‏ی درس ریاضی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم که در ادامه به هر یک از این موارد می‌پردازیم:

یادگیری:

اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است که می‏توان گفت بهترین اصل است؛ زیرا تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی‏توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس باید از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده کنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارت‌اند از: کلاس، جزوه و کتاب درسی. شما داوطلب عزیز باید به دقت در کلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس‌شده را از جزوه، مطالعه کرده و مثال‏ها را مجدداً حل کنید.

بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‏ی کتاب درسی می‏رسد که باید خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال‏ها و تمرین‏های حل‌شده و حل‌نشده را حل کنید. تعدادی از تست‏های کنکور سراسری، عیناً از مثال‏ها و تمرین‏ها و نکات متن درس مطرح می‏شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نکات، قضیه‏ها و فرمول‏ها کافی نیست بلکه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن‏ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا در جلسه‏ی آزمون، نه کتاب داریم و نه جزوه.

پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمول‏ها و نکات و رابطه‏ها و... را حفظ کنید. در ادامه‏ی مرحله‌ی یادگیری لازم است تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی که مطالعه کردید، حل کنید. در حل تست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلکه یادگیری تمام نکات تست و به‌کارگیری مطالب مطالعه‌شده در حل تست، مهم است. هنگام حل تست آموزشی می‏توانید از جزوه یا کتاب درسی یا حتی پاسخ تشریحی تست کمک بگیرید. تعداد تست‏های آموزشی باید به اندازه‏ای باشد که تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تست‏های آموزشی، نوبت خلاصه‏نویسی است. مباحثی را که مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل کردید خلاصه‏نویسی کنید. سعی کنید در خلاصه‏نویسی، تمام مطالب و نکات مهم را یادداشت کنید. با پایان خلاصه‏نویسی، مبحث مطالعه‌شده‏ی مرحله‏ی اول مطالعه که یادگیری است، به پایان می‏رسد.

تمرین:

اکنون که درس را خوب یاد گرفته و خلاصه‏نویسی کردید، باید برای تثبیت و تسلط مطالب و نکات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست‏زنی، تعدادی تست را تمرین کنید. تست‏هایی را که حل نکردید یا غلط حل کردید، حتماً علامت‏گذاری کنید؛ زیرا در این تست‏ها ضعف دارید و باید آن‏ها را برطرف کنید.

چون حجم مطالب درسی و تنوع آن‏ها زیاد است، نباید تعداد تست‏های تمرینی به قدری زیاد باشد که از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه‌شده انتخاب کنید. اگر مبحثی را به طور کامل نخواندید، به حل تست‏های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نکات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نکنید. توصیه می‏کنم، متناسب با هر تستی که از یک مبحث در کنکور سراسری مطرح می‏شود، حداقل 50 تست به طور تمرینی حل کنید؛ مثلاً اگر از مبحث مجانب‏ها در کنکور سراسری، یک سؤال مطرح می‏شود، حداقل باید 50 تست مجانب، به طور تمرینی حل کنید.

در انتخاب تست‏های تمرینی، اولویت با تست‏های کنکورهای سال‏های گذشته است؛ چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می‏دهند.

مرور:

چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممکن است بعضی از مطالبی را که قبلاً مطالعه کردید، فراموش کنید. در این صورت باید در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره کنید. در این مرحله از مطالعه می‏توانید هم از جزوه و هم از خلاصه‏نویسی‏ها استفاده کنید. پس از خواندن آن‏ها و یادآوری نکات، بهتر است به سراغ تست‏های علامت‏گذاری‌شده بروید و آن‏هایی را که قبلاً اشکال داشتید، مجدداً حل کنید و اگر زمان داشتید، تعدادی تست جدید از آن مبحث حل کنید. هر اندازه بتوانید تعداد دفعات مرور را بیش‏تر کنید، آماده‏تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‏کنید. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

















خلاصه نویسی درس ریاضی




خلاصه نویسی درس ریاضی

 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد